2013. október 7., hétfő

Bencés projekt

Az elmúlt évek egyik nagy sikerű pedagógiai újítása a gimnáziumunkban a bencés projekt volt, amelynek célja, hogy a kezdő osztályok kreatív módon ismerkedjenek meg Pannonhalmával, annak ezer éves történetével, s a bencés hagyomány sokszínű gazdagságával.

Az idei bencés projekt tervezésekor kiemelt célkitűzés volt, hogy a délelőtti szaktárgyi órákon történő ismeretszerzés mellett minden fiú az érdeklődési körének megfelelő projektmunkába bekapcsolódva ismerhesse meg új otthonát, annak múltját, s gazdag örökségét. Azáltal, hogy a fiúk egy bencés témát önállóan kutatnak, dolgoznak fel pannonhalmi bencésekkel és civil munkatársakkal konzultálva, a helyhez kötődő személyes érintettségük erősödik, s ez segíti őket abban, hogy mihamarabb otthon érezzék magukat Qpacon. A csoportmunka, az együtt megtapasztalt felfedezés öröme az osztályközösséget is erősíti, az egyéni prezentáció pedig a fiúk előadásmódját fejleszti.

A délelőtti órák tematikája:
  •   történelem: Szent Benedek élete és kora
  •   magyar: Vita Benedicti
  •   magyar nyelvtan: A tihanyi alapítólevél
  •   földrajz: Tihanyi-félsziget természetföldrajza
  •   ének-zene: a gregorián ének, a pannonhalmi és a tihanyi orgona összehasonlítása
  •   Rajz és vizuális kultúra: Bencés apátságok Magyarországon, művészettörténeti elemzés
  •   hittan: a Pannonhalmi Főapátság épületei és liturgikus terei, a liturgikus terek és tárgyak  funkciói
  •   német: A pannonhalmi arborétumban termelt gyógynövények bemutatása
  • angol: bencés szókincs bővítése
A projektmunkák:

Szeptember elején a lenti projekteket kínáltuk fel a fiúknak, ezeket versenyeztettük meg közöttük, hogy tisztán lássuk, melyik lesz az az öt projekt, amelyet a legszívesebben választanak maguknak feladatul.

1.   A megadott irodalom alapján dolgozzátok fel Szent Benedek életét. Beszéljétek át, hogy ennek a gazdag életútnak melyik mozzanata fogott meg Benneteket a leginkább! Rendezzetek meg egy színpadi jelenetet, amelyik ezt a mozzanatot örökíti meg! A szövegkönyvet Ti írjátok meg, tervezzetek hozzá díszletet, készítsetek zenei aláfestést!

2.    Készítsétek el a Pannonhalmi Bencés Gimnázium reklámfilmjét! A filmben legyenek rövid riportok diákokkal és tanárokkal, miért szeretnek ide járni / itt tanítani. Mutassátok be képi eszközökkel, mitől rendkívüli ez a hely! Ehhez kérjetek tanácsot felsőbb éves diákoktól!

3.   A megadott források alapján tekintsétek át a gimnázium építésének a történetét. Hogyan és milyen történelmi környezetben indult meg az építkezés? Milyen nehézségekkel küzdöttek az építők? Milyen technikai újdonságokat alkalmaztak? Gyűjtsetek tervrajzokat, fotókat, korabeli feljegyzéseket! Készítsetek prezentációt az összegyűjtött anyagokból!

4.    Kelemen Krizosztóm főapát arra bérel fel Benneteket, híres tollforgatókat, hogy szerkesszétek meg az apátság Hírmondóját! Ebben az újságban a következő műfajokat használjátok: vezércikk, riport, olvasói levelek, a frissen épült gimnázium felvételi reklámja stb. Az újság elkészítéséhez kérjetek tanácsot a Pannonhalmi Zsemle szerkesztőitől!

5.  Álmodjátok meg, hogy milyen lesz száz év múlva az apátság és a gimnázium! Készítsetek tervrajzokat, makettet és látványterveket a jövőbeli épületegyüttesről! Indokoljátok meg, hogy miért lesz jó egy ilyen épületben tanulni és élni.
A jövő tervezésénél többféle forgatókönyv közül is választhattok: számolhattok azzal, hogy a világ töretlenül fejlődik technikailag és társadalmilag egyaránt. De elképzelhetitek a jövőt úgy is, hogy az energiaforrások, tiszta ivóvízkincsek és élelmiszerkészletek kimerülése miatt nehéz lesz az élet egy évszázad múlva. Milyen szerepet vállalna az apátság egy ilyen kaotikus világban? Ez a szerep hogyan jelenik meg építészetileg, szerkezetileg és funkcionálisan az épületegyüttesben?

6.  Készítsetek dokumentumfilmet Magyarország legrégebben működő filmklubjáról, a pannonhalmi gimnáziumi moziról! Készítsetek interjút Ambrus atyával!

7.     Kísérjétek végig egy bencés szerzetes egy napját! Projektmunkátok elkészítéséhez használjatok filmes eszközöket!

8.     Nyomozás a pannonhalmi bazilika anyagai után. A liturgiában és a bazilikában fontos szerepet játszó anyagok hogyan nyerik el azt a végső formát, amit megtapasztalunk? Sokat találkozunk velük, de eddig nem kérdeztünk rá, honnan vannak: tömjén, olaj, bor, ostya, ónix, bronz, berendezés faanyaga stb.
Itt az idő, hogy utánanézzetek ennek!

9.  Készítsetek tablót Pannonhalma élővilágáról! Ehhez sétáljatok sokat az apátság környékén, az arborétumban és az Illaki-erdőben! Fotózzatok állatokat, gyűjtsetek -  nem védett - növényeket!

10.  Pannonhalmi legek. Komplex feladat… Gyűjtsetek 30 leget az apátság és a gimnázium történetéből, amelyek érdekesek lehetnek társaitok számára! Kérjetek segítséget ehhez a következő emberektől (példa jellegű felsorolás, a konkrét projektmunkában 10-15 embertől kérhettek majd segítséget):

-          Antal atya: melyik volt az az osztály, ahol a legtöbben érettségiztek az elmúlt 60 évben?
-          Marosi Zoli, konyhafőnök: melyik a legnagyobb üst a konyhán?
-          Földi Pali, kertészetvezető: melyik az arborétum legrégibb növénye?
-          stb.

11. Tervezzetek egy utazást Európában a bencés monostorok érintésével! Készítsetek költségvetést, mennyibe kerülne az utazás repülővel, autóval vagy vonattal. Ismerjétek meg még az indulás előtt ezeket a monostorokat! Készítsetek angol és német nyelvű bemutatkozó anyagot Pannonhalmáról!


12. Mutassátok be Pannonhalma rejtett, titokzatos helyeit, ahová nem nagyon jutnak el a diákok. Fotózzatok, készítsetek videóanyagot a felfedezéseitekről!

A fiúk visszajelzései alapján úgy döntöttünk, hogy öt főprojektet kell majd feldolgozniuk csoportmunka keretében, illetve két mellékprojektben kell kutatásokat és felfedezéseket tenniük két-háromfős csapatban.

Főprojektek és a csapatok tagjai:

I.         A megadott irodalom alapján dolgozzátok fel Szent Benedek életét. Beszéljétek át, hogy ennek a gazdag életútnak melyik mozzanata fogott meg Benneteket a leginkább! Rendezzetek meg egy színpadi jelenetet, amelyik ezt a mozzanatot örökíti meg! A szövegkönyvet Ti írjátok meg, tervezzetek hozzá díszletet, készítsetek zenei aláfestést!

Bolf Marci, Merth Henrik, Nagy Balázs, Pammer Máté, Pörczi Marci, Romhányi Krisztián, Rónaky Ricsi, Szalai Joci

II.           Készítsétek el a Pannonhalmi Bencés Gimnázium reklámfilmjét! A filmben legyenek rövid riportok diákokkal és tanárokkal, miért szeretnek ide járni / itt tanítani. Mutassátok be képi eszközökkel, mitől rendkívüli ez a hely! Ehhez kérjetek tanácsot felsőbb éves diákoktól!

Barna Márton, Loósz Balázs, Reményi Matyi, Simon Marci, Tóth-Péli Áron

III.          Álmodjátok meg, hogy milyen lesz száz év múlva az apátság és a gimnázium! Készítsetek tervrajzokat, makettet és látványterveket a jövőbeli épületegyüttesről! Indokoljátok meg, hogy miért lesz jó egy ilyen épületben tanulni és élni. A jövő tervezésénél többféle forgatókönyv közül is választhattok: számolhattok azzal, hogy a világ töretlenül fejlődik technikailag és társadalmilag egyaránt. De elképzelhetitek a jövőt úgy is, hogy az energiaforrások, tiszta ivóvízkincsek és élelmiszerkészletek kimerülése miatt nehéz lesz az élet egy évszázad múlva. Milyen szerepet vállalna az apátság egy ilyen kaotikus világban? Ez a szerep hogyan jelenik meg építészetileg, szerkezetileg és funkcionálisan az épületegyüttesben?

Bodó Barnabás, Kondora Bernát, Kovács Kristóf, Lei Marci, Popovics Mátyás

IV.          Kísérjétek végig egy bencés szerzetes egy napját! Projektmunkátok elkészítéséhez használjatok filmes eszközöket!

Brunner Gellért , Horváth Laci, Huszti Damján, Iváncsics Barna, Sáros Bendegúz

V.      Nyomozás a pannonhalmi bazilika anyagai után. A liturgiában és a bazilikában fontos szerepet játszó anyagok hogyan nyerik el azt a végső formát, amit megtapasztalunk? Sokat találkozunk velük, de eddig nem kérdeztünk rá, honnan vannak: tömjén, olaj, bor, ostya, ónix, bronz, berendezés faanyaga stb. Itt az idő, hogy utánanézzetek ennek!

             Bárdos Becse, Bárvárth Ármin, Drozdík Csabi, Joó Huba, Juhász Bálint,
                  Kecskeméti Zoli

Mellékprojektek és a csapatok tagjai:

A)  Pannonhalmi legek. Komplex feladat… Gyűjtsetek 30 leget az apátság és a gimnázium történetéből, amelyek érdekesek lehetnek társaitok számára!

1.   Levéltári legek: Kondora Bernát és Pörczi Marci
2.   Antal atya legjei: Horváth Laci és Tóth-Péli Áron
3.   Érdekességek az iskola építésének a történetéből: Kondora Zoli és Loósz Balázs
4.   A gyógynövénykert és az arborétum legjei: Joó Huba és Reményi Mátyás
5.   A Viator-étterem legjei: Iváncsics Barna és Sáros Bende
6.   A Főkönyvtár legjei: Merth Henrik és Pammer Máté
7. A Pannonhalmi Bencés Gimnázium filmklubjának a legjei: Drozdík Csabi és Reményi Krisztián

B)  Mutassátok be Pannonhalma rejtett, titokzatos helyeit, ahová nem nagyon jutnak el a diákok. Fotózzatok, készítsetek videóanyagot a felfedezéseitekről!

1.    A Biomassza Fűtőmű titkos helyei: Bolf Marci és Kovács Kristóf
2.    A főapátsági alagútrendszer csodálatos világa: Bodó Barna és Lei Marci
3.   A gimnázium rejtett helyei, a karbantartás titkos világa: Barna Marci és Nagy Balázs
4.    A konyha titokzatos világa: Bárvárth Ármin, Juhász Bálint és Rónaky Ricsi
5.   Az apátsági padlásrendszer rejtett helyei: Brunner Gellért, Huszti Damján és Simon Marci
6.     A bazilika titokzatos tornya: Bárdos Becse, Popovics Matyi, Szalai Joci

Kedves Szülők! A fiúk izgatottan várják, hogy bemutathassák Nektek a projektmunkáik gyümölcseit!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése